PRESS

Reportage Lisa Törner,  SKÖNA HEM Nov 2020

Reportage Lisa Törner,  PLAZA INTERIÖR Aug 2020

Foto: Patric Johansson Text: Jesper Tillberg 


Ett hem är ofta en spegel av den som bor där. När du öppnar dörren till Lisa Törners lägenhet i Vasastan i Stockholm är det tydligt att här bor en färgstark kvinna som älskar konst, djur – och sannolikt även Star Wars. 

Lisa vrider om handtaget och släpper in Plaza till en alldeles egen fantasifull bildvärld där både konst, inredning och personligt smyckade väggar alla har något att berätta. Även hemmets ägarinna kan konsten att tala, gärna fort, mycket och engagerat. Gott om charm, men också allvar – där har du Lisa Törner i några få ord. Detsamma kan sägas om lägenheten. Men så är hon en berättare, dels åt andra när hon syr ihop spännande samarbeten, dels som konstnär via sina tavlor. 

I en av Lisa Törners mer kända verk, The Three Wise Monkeys, håller tre apor för mun, ögon samt öron, allt målat på fonden av The Wall Street Journal. Exakt vad tavlan säger om vår finansiella tid är upp till betraktaren. Även ett hem fungerar på samma sätt, det kan ställa frågor, men det är upp till gästen att eventuellt besvara och tolka dem. 

– Jag är uppväxt i en ateljé och har själv alltid tecknat, men det är först på senare tid jag faktiskt börjat göra egen konst, säger Lisa Törner. 

Som barn tillbringade hon mycket tid i ateljén hos sin pappa, keramikern och skulptören Bernt Törner.  

– Pappa har alltid uppmuntrat mig, även i mitt konstnärskap. Han var med och grundade galleriet Kaolin på Hornsgatspuckeln på Södermalm i Stockholm, fortsätter Lisa.

Galleriverksamheten har far och dotter gemensamt. Lisa är dock av en annan tid, en digital sådan, så galleriet hon arbetar för finns på nätet. Absolut Art har ambitionen att demokratisera konsten, att göra det enklare att se och köpa konst. 

– Många känner sig inte hemma på ett galleri. Vi vill förenkla det, sänka den mentala tröskeln. 

Precis som nätet är världsomspännande så antar även Lisa Törners arbete global bredd. Samarbeten hon initierat är bland andra den uppmärksammade visningen med den Zandra Rhodes. Under London Fashion Week lät modellerna byta om hemma i hennes penthouse och sedan gå modevisning i våningarna under, det vill säga i The Textile Museum, en gång grundat av modeikonen – i samband med Zandra Rhodes är det utslitna ordet ikon berättigat. 

– Jag träffade Zandra på Formexmässan i Stockholm dit hon bjudits in. Jag fick idén om att hon skulle göra verk för Absolut Art, lite som ett sätt att komma in i England.

Ett annat uppmärksammat samarbete av populärkulturell dignitet på världsnivå är det med det designhip hop-kollektivet Wu-Tang Clan från Staten Island i form av en kurerad kollektion av konstnärer för Absolut Art. Lanseringen skedde på ett hippt galleri i hemstaden New York. I Stockholm visades och såldes verken på Bank Hotel. 

Lägg därtill konstmässan Nada på prestigefulla Art Basel i Miami där Absolut Art ställde ut. En av konstnärerna avar Lisa Törner själv. 

– Jag reser vanligtvis mycket och då är hemmet min plats för att fylla på batterierna. Här får jag ett kreativt lugn. 


Nu är det dock paus och framöver kommer sannolikt resandet minska när vi under denna vår lärt oss kommunicera än mer digitalt, i viss mån även uppleva konst via nätet då flera av världens stora museer haft guidade visningar via nätet, däribland Moderna museet i Stockholm. På så sätt har också de historiskt stora konstnärerna kommit in i våra hem. Hemmt har varit allt under denna tid. Och hemmet hos Lisa är lite av ett ständigt pågående konstverk i sig, det andas och tar ny form, med Lisas energiska hand. 

– Jag gör hela tiden om. Jag jobbar ju med curators på jobbet och att inreda ett hem är att kurera. 

Cirklar sluts. På flera sätt. Inte minst med den lilla flickan som en gång lekte i sin pappas konstnärsateljé och alltid tecknade. Nu har flickan vuxit upp och hennes tavlor hänger på väggar världen över, ja, även i Lisas eget hem. 

– Men jag har även en skulptur av pappa här, utbrister hon med ett leende. 

De flesta verken är dock av Törner den yngre här på Hagagatan i Vasastan. Flera, närmast alla, har djurmotiv. Ämnet ligger nära Lisas klimathjärta, att ta hand om djur och natur. Den skrattande zebran sticker onekligen ut där på väggen i matsalen vid det gamla NK-bordet som Lisa målat om i art déco-mönster. 

– Mamma var musiker och mina föräldrar lyssnade mycket på Aretha Franklin när jag växte upp. När drottningen av soul dog målade jag den här. En zebra går inte att tämja, precis som med Aretha, säger Lisa. 

Något viskar att detsamma kan nog sägas om Lisa Törner själv. Om zebran i fråga sjunger Arethas signatursång – ”Respect” – är svårt att säga, men om inredningen får ha ett ord med i leken så präglas hemmet av just det ordet, respekt; att respektera ursprunget men också våga låta uttryck från olika tidsåldrar mötas – som att ha en väggmålning av graffitikonstnären Oliw87 jämte en ljusstake från Svenskt tenn. Lägg därtill respekten jorden och hållbarhet i material och tillverkning. 

– Det viktiga för mig är att det är personligt. Jag vill inte ha det som alla andra, säger Lisa och tänker en stund. Nu slår det mig att jag ju ville ju bli scenograf när jag var liten, och det är lite så jag ser på hemmet – som olika scener, installationer, stilleben.



Reportage Lisa Törner,  SVD MAGASINET Sep 2019

Text: Jesper Tillberg

Foto: Patric Johansson

 

Öppna dörren och du står på tröskeln till en alldeles egen bildvärld där både konst, inredning och färgstarka väggar har något att berätta. Även hemmets ägarinna kan konsten att tala, gärna fort, mycket och engagerat. Men så är hon en berättare, dels åt andra som pr-proffs, dels som konstnär via sina tavlor. I en av Lisa Törners mer kända verk, The Three Wise Monkeys, håller tre apor för mun, ögon respektive öron, allt målat på fonden av Financial Times. Exakt vad tavlan säger om vår finansiella tid är upp till betraktaren. Även ett hem fungerar på samma sätt, det kan ställa frågor, men det är upp till gästen att eventuellt besvara dem.

- Jag är uppväxt i en ateljé och har själv alltid tecknat, men det är först på senare jag faktiskt börjat göra egen konst, säger Lisa Törner.

Som barn tillbringade hon mycket tid i ateljén hos sin pappa, keramikern och skulptören Bernt Törner.

- Pappa har alltid uppmuntrat mig, även i mitt konstnärskap. Han var med att grunda galleriet Kaolin på Hornsgatspuckeln, berättar Lisa. 

Där har far och dotter något mer gemensamt, galleriverksamheten. Lisa är emellertid av en annan tidsålder så galleriet hon arbetar för finns på nätet. Absolut Art har ambitionen att demokratisera konsten, att göra det enklare att se och köpa konst.

- Många känner sig inte hemma på ett galleri. Vi vill förenkla det, vi vill sänka den mentala tröskeln.

Precis som nätet är världsomspännande så antar även Lisa Törners arbete globala proportioner. Nyligen avslutade hon en visning för den brittiska modelegendaren Zandra Rhodes som under London Fashion Week lät modellerna byta om i hennes penthouse och sedan gå modevisning i våningarna under, det vill säga i The Textile Museum, en gång grundat av Zandra Rhodes. 

- Jag träffade Zandra på Formexmässan i Stockholm. Jag fick idén om att hon skulle göra verk för Absolut Art, lite som ett sätt att komma in på den brittiska marknaden. Just nu förbereder jag Zandras medverkan på Affordable Art Fair i London.

Inte nog med det, Lisa är dessutom mitt uppe i att lansera ett annat populärkulturell samarbete. I oktober släpper det multimediala, tillika multibegåvade, hip hop-kollektivet Wu-Tang Clan från Staten Island en kurerad kollektion av konstnärer för Absolut Art. Lanseringen sker på ett hippt New York-galleri. Bråda dagar alltså. Lägg därtill konstmässan Nada på prestigefulla Art Basel i Miami i december som Lisa också arrangerar, men då heter konstnären något annat, nämligen Lisa Törner.

- Jag reser mycket och då är hemmet min plats för att fylla på batterierna. Här får jag ett kreativt lugn.

Faktum är att hemmet också är lite av ett ständigt pågående konstverk i sig, det andas och tar ny form, med Lisas energiska hand.

- Jag gör hela tiden om. Jag jobbar ju med curators på jobbet och att inreda ett hem är att kurera.

Cirklarna sluts. På flera sätt. Inte minst med den lilla flickan som en gång lekte i sin pappas konstnärsateljé och alltid tecknade. Nu hänger Lisas tavlor på väggar världen över, ja, även här hemma i Vasastan.

- Men jag har även en skulptur av pappa här hemma, skrattar hon.

Annars är det många verk av Törner den yngre i lägenheten på Hagagatan. Flera, närmast alla, har djurmotiv. Ämnet ligger nära klimathjärtat, att ta hand om djur och natur. Den skrattande zebran sticker onekligen ut där på väggen i matsalen vid det gamla NK-bordet som Lisa målat om i art dèco-mönster.

- Mamma var musiker och mina föräldrar lyssnade mycket på Aretha Franklin när jag växte upp. Då drottningen av soul dog förra året målade jag den här. En zebra går inte att tämja, precis som med Aretha, säger Lisa.

Något viskar att detsamma kan nog sägas om Lisa själv. Om zebran i fråga sjunger ”Respect” är svårt att säga, men om inredningen får ha ett ord med i leken så blir det just det ordet, respekt; att respektera ursprunget men också våga låta olika tidsåldrar mötas – som att ha en väggmålning av graffitikonstnären Oliw87 jämte en ljusstake från Svenskt tenn.

Det viktiga för mig är att det är personligt. Jag vill inte ha det som alla andra, säger Lisa och tänker en stund. Nu slår det mig att jag ville ju bli scenograf när jag var liten, och det är lite så jag ser på hemmet – som olika scener, installationer, stilleben.

Ja, Lisa Törners hem är scener ur ett konstnärskap.

 

 

Reportage Lisa Törner,  G & E Magazine Spring  2020

Reportage Lisa Törner,  PLAZA KVINNA 2018

Text: Jenny Olsson

 

Kvinnor i konstbranschen

 

Intresset för samtidskonst ökar och allt fler vill inreda sina hem med vackra konstverk – eller ser dem rent av som en investering. Men hur är det egentligen att arbeta i den av många konservativa konstvärlden där de traditionella spelreglerna håller på att luckras upp. Vi träffade fyra kvinnor med helt olika karriärer i branschen.

 

Konst är vår samtidsspegel. Inom konsten möter vi uttryck och fenomen som berättar om tiden vi lever i just nu – och kanske också om vart vi är på väg.

Under senare år har intresset för konst ökat stort. Det märks bland annat på en växande betydelse för auktionshus, etableringen av privata konsthallar och digitala lösningar. Den svenska konstbranschen har också anpassat sig till internationella spelregler och blivit mer professionell, vilket har gjort att en roll som utställningskurator vuxit sig allt starkare; en yrkesgrupp som knappt existerade för 15 år sedan.

För att få en inblick i konstbranschen bestämde vi oss för att träffa en utställningskurator, en konstnär och ett galleripar som alla vittnar om en stor passion för sitt yrke och för en bransch i utveckling.

 

Utställningskurator – Lisa Törner

Uppväxt i pappans ateljé är det kanske inte så konstigt att Lisa Törner hamnade i konstbranschen. Sedan två år tillbaka arbetar hon som Global Director Creative & Partnership på Absolut Art, ett galleri på nätet som erbjuder samtida konst runt om i världen, där hon ansvarar för varumärkets kreativa uttryck.

En vanlig arbetsdag är Lisa i kontakt med konstnärer, hon väljer ut konst till galleriet tillsammans med andra kuratorer, skriver samarbetsavtal, planerar och hänger utställningar i Sverige och internationellt. I samband med Stockholm Fashion Week tidigare i höstas var det till exempel Lisa som sytt ihop samarbetet mellan konstnären Stina Persson och modedesignern Ida Sjöstedt, där Persson gjorde en konstnärlig tolkning av Sjöstedts höstkollektion med fyra illustrationer.

– Mitt ansvar är att hitta och genomföra samarbeten och mässor och se till att de har kreativ höjd. Jag får flera samtal i veckan där folk vill att vi ska vara med och sponsra olika saker eller ställa ut på konstmässor, men man måste vara selektiv och det är mitt ansvar att sortera ut det som passar vårt varumärke. Samarbetet med Ida Sjöstedt gick till så att jag ringde upp henne då jag märkt ett ökat intresse för fashion-illustrationer på mässor vi haft runtom i världen. I och med det stora intresset tänkte vi att det skulle vara kul att göra något ihop med en etablerad konstnär som Stina Persson. Då var det givet att låta henne samarbeta med en av de allra främsta inom svenskt mode; Ida Sjöstedt.

Hur mycket reser du i ditt arbete?

– Den senaste tiden har det varit rätt mycket. I somras var jag i Båstad där vi hade en stor monter vid centercourt i samband med tennisveckan. Däreter åkte jag på en konstmässa i Seattle och ytterligare en i Hamptons. Sedan är jag i New York rätt ofta. Vi har gjort ett stort samarbete med Sas där vi gör en hängning med svensk konst i businessloungen på Newark. När vi är med på mässor väljer jag ut vilka konstnärer vi ska hänga beroende på var mässan är. Först gör jag en layout hemma för att veta hur många verk jag ska skicka, det brukar vara någonstans ellan 35 och 60 stycken. Sedan är jag oftast med på plats och hänger utställningen, känner av så att det blir bra. På mässorna brukar vi alltid ha med någon konstnär som vi lanserar i samband med det.

Vart ska du resa härnäst och i vilket syfte?

– I början på december åker jag till Miami och Art Basel. Jag håller just nu på att förbereda för konstmässan Nada som vi gör i samband med Art Basel Miami. Den är jätteprestigefylld mässa med väldigt dyra verk där vi kommer att vara ett av de utställande gallerierna. På förra Art Basel 2017 så gjorde vi ett samarbete med Gwyneth Paltrow som var väldigt roligt. Vi säljer konst i hennes Goop-butiker och hon hade en pop-up i Miami där vi var med och arrangerade en liten middag.

Var en karriär inom konst självklart för dig?

– Min dröm har alltid varit det, men jag förstod ju att det inte var helt lätt. Jag är uppväxt i en konstnärsfamilj med en pappa som varit konstnär sedan jag var liten, och jag har sett hur svårt det varit. Det är inte lätt att vara konstnär och han har kämpat, min pappa. Ser jag på vad jag jobbat med inom marknadsföring och som projektledare på reklam- och kommunikationsbyråer, så har jag alltid jobbat kreativt och brunnit för det kreativa uttrycket. Därför är det fantastiskt att jag nu får jobba med konst på heltid på Absolut Art.

På vilket sätt samarbetar ni med olika konstnärer? Hur kan det variera?

– Det är olika samarbeten där vi känner att det finns en kreativ höjd och ett bra koncept som passar vårt varumärke. Det är jättesvårt att välja ut konst och veta vad som funkar men vi får mer och mer erfarenhet och koll på vad som säljer. Jag har en nära relationen med konstnärerna och pratar med dem dagligen om alltifrån nya verk till samarbeten eller att jag vill ha med dem i konstnärssamtal i olika sammanhang. Ambitionen att knyta till sig konstnärer för långsiktiga samarbeten och det är alltifrån kända till okända konstnärer. Med tanke på att vår plattform är global så får de en möjlighet att synas internationellt vilket är en fantastisk möjlighet?


Vad är Absolut Arts vision?

– Att demokratisera konst och göra konst tillgänglig för en bredare massa. Jag jobbar ju globalt över olika kontinenter, men tittar man på Sverige så märker vi att konstintresset ökar. Människor är generellt mer medvetna om vad de har på väggarna hemma, vilket är väldigt roligt. De är intresserade, de vet vad verken heter och vilka tekniker konstnären arbetar med, och de är väldigt stolta när de går hem med ett signerat verk från oss. Från början fokuserade vi på konst från städer i stället för länder; Stockholm, Los Angeles, Berlin, Hongkong och Havanna. Vartefter har det där utvecklats. Nu tittar vi till exempel även på Afrika som vi tror på. Det kommer nya konstnärer hela tiden, vilket är jättespännande.

Hur står sig svenska konstnärer internationellt?

– Bra. Intresset är stort och på mässorna är folk väldigt nyfikna på svensk konst. En av anledningarna till det ökade intresset är att svenska konstnärer är rätt duktiga på sociala medier så har man upptäckt någon ny är det lätt att gå in och kolla på vad någon har gjort.

Vad har varit höjdpunkten i din karriär?

– När jag fick börja jobba heltid med Absolut Art. Jag har alltid haft ett starkt konstintresse och målar mycket själv och att få jobba med andra kreativa konstnärer är en stor lycka. Marknaden är stor och global och utställningskuratorns roll är viktig, som en garant på att det är bra konst. Så jag är väldigt lycklig lottad som får arbeta med detta.

Stöter du på avundsjuka och hur tar det sig i så fall uttryck?

– Nej, jag känner faktiskt inte av någon avundsjuka alls inom konstvärlden. Jag upplever snarare att folk är extremt nyfikna på vad jag gör och på det kreativa.

Du måste ha ett enormt kontaktnät; vilka är de hetaste namnen i din telefonbok?

– Det är inget som jag kan avslöja! Men tittar man på de senaste samarbetena vi gjort och så kan man lista ut en del av namnen utifrån det.

Vad är ditt bästa råd till andra som är intresserade av att arbeta i konstbranschen?

– Att inte vara för fokuserad på konst och konstrelaterade utbildningar utan skaffa sig erfarenhet från andra branscher. Att plugga konstvetenskap är jättebra i grunden men måste ha en större utblick. Själv läste jag ett år på Kronobergs folkhögskola inom konsthistoria och måleri och sedan en 2-årig projektledarutbildning inom media och informationsteknik.